Call of Duty: Modern Warfare III (Campaign)

Stian Blipp
15 nov. 2023
Windows

Du har skutt med alt før.

COD og FIFA / EA SPORTS FC har blitt spillenes svar på iPhone. Det kommer ut en ny en hvert år og vi føler vi må ha den selv om oppgraderingen kan være både triviell og kostbar.

Men hva om du hadde kjøpt den nye iPhonen og den hadde et kamera mindre, ingen touchscreen og Flappy Bird var eneste spillet du kunne spille på den? Da hadde du hatt samme følelsen som jeg hadde da jeg spilte igjennom kampanjen til Call of Dutys nyeste tilskudd til pengefarmen.

LØØØØP! LØP OG SPILL NOE ANNET ENN DETTE!

Du kan si hva du vil om Call of Duty, men kampanjemodusen har alltid vært enestående. De har vært enorme adrenalinpumpende actionfilmer som du har kriget deg igjennom med pulsen i halsen. Det har vært nøye regisserte opplevelser hvor enhver eksplosjon oppstår når den skal for å maksimere spillerens opplevelse av å være midt i driten. Å bli tvunget inn i scenarioer og ta del i en koreografert opplevelse gjør at spillet aldri slipper tak i deg og at det tidvis går opp for deg at det du gjør i spillet, det er det faktisk folk der ute som gjør. Du får en liten smakebit av de sinnsyke arbeidsoppgavene til en elitesoldat.

Med Call of Duty: Modern Warfare III har de mistet ballen totalt. Med få unntak fremstår brettene som kjente og kjære brett fra Warzone og Modern Warfare II med bots. Oppgavene likeså.

Det som på overflaten kan virke som valgfrihet, er en skikkelig dårlig idé.

De har valgt å gå for det de kaller en "Weapons Free: Open combat"-løsning hvor du kan løse brettene litt som du vil. Det meste går ut på å hente noe eller sprenge noe. Hårreisende nok så det ligger våpenkasser og diverse loot spredd rundt på mappet i beste Warzone-stil. Du kan uten store problemer plukke med deg granatkastere og legendariske våpen uten å være en trøffelgris.

Den regisserte opplevelsen uteblir totalt og jeg føler jeg tidvis spiller det gamle Counter-Strike: Condition Zero, som var CS for oss som fremdeles hadde ISDN og måtte spille mot BOTs i oppdrag laget med venstrehånden en mandag morgen. Det høres kanskje hardt ut, men AI-en her er dummere enn en bøtte med sild. Jeg tok noen ganger og speedrunnet brettene for å se om det var noe som stoppet meg fra det. Og nei - det var sjeldent noe som stoppet meg fra å bare dunke gjennom brettene ettersom fiendene sto med buksen nede på spawnpunktet sitt eller virret rundt på den enorme åpne plassen jeg kunne disponere for å fullføre oppdraget.

Om jeg spilte på easy? Nei - jeg spilte på "Hardened" som er den nest vanskeligste graden. Jeg kunne til og med finne kill streaks rundt omkring! I campaign! Da jeg kunne airstrike vekk fiender og ha en stealth bomber som murte vekk alt som kunne krype og gå, måtte jeg nesten le.

...var det jeg tenkte da jeg nærmet meg slutten av enspillerdelen.

Apropos bombing så har de sneket inn et klassiker-oppdrag hvor du skal styre et bombefly og være luftassistanse til bakketroppene dine. Denne har vi spilt i mange COD-spill oppigjennom, men aldri så kjedelig som dette. Jeg satt i 15 minutter bakoverlent i stolen med én hånd på musen og én som scrollet på telefonen. Makan til lite oppfinnsomhet skal du leite lenge etter.

Det kommer bakketropper løpende her og der, du skyter de med bombeflyet og til slutt kommer det noen tanks, du skyter de med bombeflyet og, nei vent nå litt, der er det et jagerfly som prøver å lette, skyter det med bombeflyet og oppdraget er ferdig. Alle oppdragene føles som coop-oppdragene du kan gjøre sammen med en venn i noen COD-spill. Små kart med et enkelt mål. Ekstrainnhold.

Hele kampanjen er så kort at du kan komme deg igjennom før rumpen din sovner. Med et hederlig unntak som kommer i spillets siste minutter, så er det ikke mange vendinger eller høydepunkt som gir hverken kaffe i halsen eller bakoversveis. Med andre ord er du helt trygg enten du er lang i luggen eller glad i koffein.

Det føles like viktig å redde verden i MW3 som det gjør å støvsuge.

La meg minne alle på at dette er kampanjen vi snakker om. Spillet i sin helhet kommer ut nå, og jeg er helt sikker på at det blir en helt konge COD-opplevelse, men det virker som om de har tatt rennafart og 360-drete i enspilleropplevelsen denne gangen. Det kan se ut som om pengene ligger i skins og battle-passes. Istedenfor å mase i det lange og brede om hvordan våpnene føles ut osv: De er helt like som de alltid har vært. Du har skutt med alt før og brukt alt før. Det føles helt likt ut.

Om du spiller COD for enspilleropplevelsen, så er det bare å vente på neste tog.

Det ankommer vel stasjonen før påske, om jeg ikke tar helt feil. 

Poengsum

45/100