Kirby and the Forgotten Land

13 april 2022

Kirby i tre dimensjoner er en suksessoppskrift.

Noe av det vanskeligste som finnes når det kommer til spilldesign er å lage spill som både er enkle og intuitive og morsomme å spille. Når spillselskaper skal lage spill som skal treffe bredt og være tilgjengelige for alle, har vi utallige ganger gjennom spillhistorien blitt servert spill som ender opp med å ikke treffe noen. Heldigvis finnes det et selskap som har perfeksjonert denne kunsten, og som så og si aldri bommer: Nintendo.

I Nintendos historie finner vi en lang rekke magiske karakterer fra nydelige universer både liten og stor enkelt kan leve seg inn i. For meg er en av de mest undervurderte karakterene også en av de mest grenseløse, en karakter som har bygget seg en hel karriere rundt at alt, og da mener jeg virkelig alt, kan skje. Vi snakker selvfølgelig om nydelige, lille Kirby, og du har et hjerte av køl hvis du ikke engang blir bittelitt sjarmert av den lille rosa koseklumpen.

Glem Gran Turismo 7: Kirby kjører bilen Kirby vil uten å måtte svelge kjipe mikrotransaksjoner.

I Kirby and the Forgotten Land er det første gang vi får lov til å bli med Kirby ut i et tredimensjonalt plattformeventyr, og spillet er tydelig inspirert av Super Mario 3D World i oppbyggingen av plattformingen og brettene. Samtidig benytter spillet seg grovt av Kirbys fremste egenskap: evnen til å arve egenskaper ved å “bli det du spiser”. Der Mario kaster Cappy, capsen sin, på ting for å tingens egenskaper i Super Mario Odyssey, har Kirby alltid hatt denne evnen som karakter ved å suge opp eller spise fiender og gjenstander som ligger rundt omkring.

Dette åpner for en rekke, nydelig kreative situasjoner i Kirby and The Forgotten Land. Kirby kan nemlig suge opp bokstaven O i et skilt og bli til en stor O som fungerer som et segl på en båt hver gang Kirby blåser luft i motsatt retning. Du kan selvfølgelig også feste Kirby på tuppen av en hageslange og fylle hen opp med vann, så Kirby er en stor vannballong som blobber rundt på brettene, eller svelge en brusautomat og bli til en, nettopp, brusautomat, som skyter brusbokser ut av munnen. Dette er et fåtall av alle de ulike formene du kan ta som Kirby, og vi har ikke engang begynt å snakke om våpentyper.

En sinna apeboss der du må lære deg angrepsmøster? Vi er i Kirby and the Lands Between.

Alle fiendene i Kirby and The Forgotten Land forsøker nemlig å ta livet av deg med hamre, ispust, flammer, bomber, sverd og mye, mye mer. Alle disse fiendene kan du svelge og nedarve vedkommendes egenskaper fra. Men det er i videreføringen av dette konseptet at Kirby and the Forgotten Land virkelig skinner. I dette spillet har Nintendo nemlig laget en hub, Waddle Dee Town, der du kan spille morsomme minispill, sove for å få igjen helse, lære mer om Kirbyhistorien og oppgradere alle våpnene i spillet. Det stemmer: bombene kan bli til bomber som seriekobles og lager en massiv eksplosjon, piggsvinegenskapen kan utvides til en slags Katamari-Kirby, som er en stor ball full av skarpe ting som kaster fra seg skruer. Du mistenker kanskje hva jeg syns om dette? Det stemmer - det er dødsgøy.

Det store verdenskartet er bygget opp som klassiske Kirby- og Mariospill; du spiller deg gjennom ulike baner i kreative, varierte verdener som åpner tilgang til nye baner. Inne i disse banene jakter du på Waddle Dees som sitter fanget i bur, litt som Lums i Rayman. Jo flere av disse burene du finner, jo fortere kommer du deg frem i spillet. Hver bane byr på hemmelige utfordringer som oppfordrer til gjenspillbarhet dersom du ikke finner alle på første gjennomspilling.

Det er like stor variasjon i miljøene som hjemme hos Europris-sjef Pål Wibe.

Det du også får tilgang til i disse verdenene er en rekke morsomme, korte og vanskelige utfordringer som benytter seg av hele Kirbys våpenarsenal. Det kan være å skyte på blinker på tide mens du løper og hopper rundt, eller puzzle deg gjennom en bane ved å flytte på store trapper man har blitt til som trappe-Kirby. Disse utfordringene gir deg belønninger og progresjon, og er morsomme å spille om igjen til du mestrer dem og klarer ekstrabelønningen som følger med i å klare dem under en viss tid.

Hver av de ulike verdenene har i tradisjonell stil en boss, og disse er svake mot spesifikke Kirby-egenskaper. Selv om disse kampene ikke er av de vanskeligste, så varer de fortsatt en stund - og er bygget opp i klassisk Mega Man-stil: forstå bossens angrepsmønster, bruk egenskapen bossen er svak mot og veksle smart mellom å få inn angrep og dodge bossens angrep. Det er gøy - og gir mestring.

Jeg har ikke lyst til å si så mye mer om hva slags verdener, fiender og skapninger du møter i Kirby and The Forgotten Land. Spillet er nemlig på sitt beste når du kan oppleve disse tingene sammen med et yngre eller eldre familiemedlem, en venn eller en partner for første gang. Jeg streamet et par timer av spillet på Twitch, og jeg både lo og sa AAAAW sammen med chatten flerfoldige ganger av alle de ultrasøte, morsomme og kreative situasjonene vi havnet oppi.

Det er en sannsynlighet for at noen vil kritisere Kirby and The Forgotten Land for å være for enkelt, men da mener jeg man i så fall kun ser på det å komme seg fra A til Å i banene som utfordringen. Kirby and The Forgotten Land er ikke for enkelt dersom man oppsøker utfordringene og alle de uendelige hemmelighetene spillet skjuler under overflaten. Det gjør også spillet bedre - og derfor anbefaler jeg det.

Hundene er så realistisk programmert at de automatisk går til angrep på skrittregionen.

Kirby and The Forgotten Land er et blankpolert, herlig plattformspill fra Nintendo som gjerne kunne ha vært dobbelt så langt som det er; for jeg kjeda meg ikke et sekund i løpet av de 12-15 timene jeg brukte på å komme gjennom. Kirby and the Forgotten land er en god, varm klem og er nødt til å være et av de aller søteste spillene som finnes. Uten å ha fullstendig oversikt tror jeg dette er det beste Kirbyspillet til dags dato, og i hvert fall det beste jeg har spilt. Gameplayloopen er engasjerende og gøyal, og utvikler seg i løpet av spillet, musikken er mer enn bra nok, ja - til og med rørende til tider, og universet ser ut som en stor godtepose jeg har lyst til å putte i munnen min. Akkurat som Kirby.

Hvis du aldri før har blitt venn med Kirby, kan jeg garantere at du blir det etter dette spillet. Kirby and the Forgotten Land er et perfekt påskespill på hytta, men et enda mer perfekt påskespill sammen med barna dine, og får 91 av 100 Hedemenn av meg. Med andre ord føyer Kirby and the Forgotten Land seg inn i rekken av helt magiske spill fra 2022. Jeg sier med et eneste stort hvin at dette spillåret begynner å nærme seg 1998, 2001 eller 2007.

DET ER SÅ GØY Å GAME!

91/100