Manor Lords

Hasse Hope
08 mai 2024
Windows

Greg Styczeń. Your grace, I bow to thee.

Du vet når du får en hangup på noe? Noe du kanskje tenker at bare er en fase, men som viser seg at blir en interesse som skal vare livet ut? 

Dette fikk jeg i høst, etter å ha besøkt øystaten Malta, et stykke land med flere middelalderbygninger per kvadratmeter enn noe sted jeg har besøkt tidligere. Plutselig var jeg helt oppslukt i å vite alt om middelalderen.

Ah, et klassisk eksempel på hovedgatens viktighet i en middelalderby.

Når den varte! 

(Ca år 500 til år 1500, røft regna.)

Hvorfor den het middelalderen!

(Fordi det er tiden fra Romerriket falt og til renessansen gjenoppdaget idealene fra antikken.)

Hvordan folk levde!

(Stort sett var alle teknisk sett slaver under sine lensherrer, som igjen var underlagt sin jarl eller en konge.)

Ikke minst fikk jeg avkreftet en rekke myter, for eksempel at alle hadde dårlige tenner (de hadde ikke det! Folk hadde ikke hadde sukker i kostholdet, så selv om de ikke hadde tannbørster og munnen deres stinka, så var ikke tennene så ille!)

Eller at man gikk rundt med sånn fuglemaske under svartedauden (det kom mye senere, under renessansen).

Som dere skjønner har jeg plutselig fått lyst til å lage en podkast om middelalderen i stedet for en om spill, men frykt ikke: her kommer Manor Lords inn. Dette spillet kunne ikke vært mer perfekt for nettopp meg.

Ah, klassisk bruk av leirklining.

Manor Lords er et middelaldersk bybygger- og RTS-spill i én og samme pakke. Du bygger opp samfunnet ditt fra å ha ett telt med fem mennesker, til å potensielt ha en by på størrelse med München om du holder på lenge nok.

Du har enorm frihet til å bygge opp byen nøyaktig som du vil, og kan selv velge om du vil prioritere autentisitet, altså at byen ser organisk ut, som et sted som har vokst seg utover over lang tid, eller prioritere effektivitet, sette alle husene dine på rekke og rad, med tømmerbygninger, markeder, smier, bryggerier osv, plassert på det perfekte stedet for å sikre effektiviteten.

Ah, et klassisk eksempel på de helt avgjørende middelalderske vedhoggerne.

Etter hvert flytter det flere og flere inn i byen din, du bygger deg en kirke, oi, der kom det noen landeveisrøvere, jeg betaler noen leiesoldater for å drepe hver og en av dem, shit, nå har landsbyen min lite bygg til brygging av øl, får ta et par innbyggere vekk fra trehogging og inn i bryggeriet, oi, det kommer en hær om 70 dager, jeg får begynne å bygge opp min egen hær så jeg ikke må betale leiesoldater igjen, å helvete, jeg har glemt å fôre oksene mine, så nå har jeg bare tre esel og en hest til å transportere utstyr.

Jeg kunne fortsatt lenge, men poenget er at dette er et utrolig rikt spill som har et hav av muligheter til å tilpasse spillet akkurat sånn som du vil, og der du hele tiden har minst fem oppgaver som venter på en løsning fra deg, byens Gud, om du vil.

Ah, klassisk fylking.

Spillet ser kjempebra ut, og en funksjon som er helt insane in the membrane-fet, er at du når som helst kan trykke på C, også kan din karakter gå rundt i byen du har bygget i tredjeperson. Det var en syk følelse første gang jeg prøvde det, å se alt jeg hadde bygget up close.

Musikken er kjempevakker, lydbildet er megaproft, og spillet har en påfallende god polish til å fortsatt være i early access. Og det sykeste med det hele er at alt er laget av én mann: Greg Styczeń, fra énmannsselskapet Slavic Magic. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan han har klart det.

Ah, klassisk vinter.

Spillet har selvfølgelig bugs, og mangler en del features som skal komme, men selv i early access-modus er dette en sterk utfortrer til Game of The Year for min del.

Jeg kommer til å oppdatere scoren når spillet er helt ferdig, men så langt gir jeg early access av manor Lords 86 av 100.

Poengsum

86/100