Mario vs. Donkey Kong
Andreas Hedemann
21 feb. 2024Nintendo Switch
Tåler tidvis ikke tidens tann.
Aaah, 2004. Tenk at det allerede er 20 år siden! Et av tidenes aller beste spillår, med titler som Grand Theft Auto: San Andreas, Metroid Prime 2, Halo 2, World of Warcraft, Paper Mario: The Thousand-Year Door og Metal Gear Solid 3.
Ja, også Mario VS Donkey Kong på Game Boy Advance, da. Et litt glemt spill mellom alle de andre klassikerne på Game Boy Advance som kom det året, som… Sonic Advance 3, Metroid: Zero Mission, Pokémon FireRed og LeafGreen, Donkey Kong Country 2… Catwoman.. Okay, kanskje ikke Catwoman. Poenget er at spillåret 2004 ikke først og fremst er husket for Mario VS Donkey Kong på Game Boy Advance, uten at det gjør det til noe dårlig spill.
Rekk opp hånda de som lærte akrobatikk på rørleggerstudiet :O
Tvert imot - jeg vil påstå at Mario VS Donkey Kong sannsynligvis var helt perfekt for Game Boy Advance. Og da gir det også mening at Nintendo nå, 20 år etter, ønsker å tilgjengeliggjøre spillopplevelsen for flere spillere, ved å gi ut en remaster på Nintendo Switch, som ser ut til å kunne bli tidenes mestselgende spillkonsoll. Denne strategien har de lyktes godt med hva gjelder eksempelvis Super Mario 3D World og andre spill som forsvant på Wii U.
Men: Burde Mario VS Donkey Kong ha forblitt på Game Boy Advance? Er 2024-versjonen på Nintendo Switch et spill som rettferdiggjør prislappen på 5-600 kroner? Både ja og nei.
If you wanna be my LAVA // You gotta get plumbing pants :-)
Mario VS Donkey kong er et puzzle- / plattformspill, som varierer mellom å ha mest fokus på puzzles og mest fokus på plattforming. I dette universet jobber en gjeng med Toads på Marios egen lekefabrikk, der de produserer lekeversjoner av Mario, såkalte Mini-Marios. Donkey Kong ser reklame for dem på TV og bestemmer seg for å rane hele fabrikken for lekene, fordi han vil ha alle selv.
Men, sekken til Donkey Kong er ikke helt tett, og dette fører til at Mini-Mariosene blir fordelt utover en rekke brett der du må løse puzzles for å kunne finne veien frem til én av dem. Brettene løser du ved å hoppe, henge, trykke på knapper, time, akrobatisere, huske, kaste, sprenge, klatre, slå og banke løs med en hammer. For å nevne noe.
Spillet er som i god Mario-ånd delt inn i åtte verdener, der hver verden avsluttes med en bosskamp mot Donkey Kong, som minner om den gode gamle arkadehallversjonen av Donkey Kong. Og mer er det egentlig ikke å si om gameplayet i Mario VS Donkey Kong, som helt åpenbart har vært designet for å spilles “på farten”, der du tar opp din håndholdte konsoll og løser et brett eller to før du går videre med dagen.
Hvorfor rørleggeren i blant tyr til søppeltønner som våpen, det er det bare Miyamoto som vet.
Det er lagt til en del nytt her fra originalen, og det skal Nintendo ha ros for. Der det bare var 48 brett fordelt utover 6 verdener i originalen, er det her lagt til to nye verdener, som gjør at totalen nå er på 64 brett. Det er også lagt til en multiplayermode og litt annet snacks som du skal få lov å utforske selv dersom du ender med å spille spillet.
Likevel: Selv om det er 64 brett her, så er de korte. Dersom du spiller i normalt tempo kommer du til rulleteksten på bare noen få timer, og det er for lite når vi snakker om et puzzlespill fritt for historie, det hvert brett er en avsluttende puzzle. Heldigvis åpnes noen moduser etter rulleteksten som er langt mer krevende enn hovedspillet, og som minst dobler spillets levetid med alt de har å by på. Disse gir deg som gruser gjennom spillet uten problemer garantert hodebry, og er et enormt hopp i vanskelighetsgrad fra spillets hoveddel - på den gode måten.
Hett Alene Hjemme 2-tips: Hvis du går på hendene kan ikke fallende murstein skade deg!!
Mario VS Donkey Kong har en god progresjon i puzzles, ser bra ut, høres bra ut og oppleves som et godt alternativ til mobilspill for pendleren, som har lyst til å løse et par puzzles på vei til og fra jobb eller skole. Men: spillet lider litt under at det i kjernen fortsatt er basert på et 20 år gammelt design, mens puzzlesjangeren har utviklet seg videre. En del puzzles er fortsatt «stå stille og vent på at noe annet skal skje», en mekanikk som gir meg grøsninger, og som er en av hovedgrunnene til at vi bør la en del retrospill få være gode, varme minner. Noen av dem inneholder gameplayelementer og designvalg vi har fortrengt.
Hvis du er glad i enkle puzzlespill som Toads Treasure Tracker, er nok Mario VS Donkey Kong et trygt valg - for i kjernen er det et solid puzzlespill som både ser og høres bra ut, og som kjører strålende. Innholdsmessig blir det for meg litt for enkelt, litt for kjedelig og litt for repetitivt, når det forrige Mariospillet jeg spilte var Super Mario Wonder. I 2024 forventer jeg faktisk mer kreativt overskudd og skaperglede enn vi får her, selv i denne sjangeren.