Return to Monkey Island

Sebastian Brynestad
12 okt. 2022

Ho-oh ih-ah-ha-ah!!

Neida, dette er ikke lyden av en ape som har tatt over Nerdelandslaget, men meg, Sebastian, som skal anmelde et såkalt pek og klikk spill! Og ikke i en hvilken som helst serie - det er nemlig snakk om THE RETURN TO MONKEY ISLAND!

Åååjadda! Selveste Guybrush Threepwood er tilbake i nok et point and click-adventure. Her er det Terrible Toybox som har svingt utviklerpenslene, mens spillet er utgitt av Devolver Digital. Dette er også det første spillet siden Monkey island 2, LeChucks Revenge hvor Ron Gilbert, selveste serieskaperen, er med på laget! Så da skulle jo alt ligge til rette for å gjøre dette spillet, det sjette i rekken, til nok en komisk, absurd, bramseil-splittende opplevelse!

Høsten er Fårikåltid, og Guybrush lærer deg alle tipsene og triksene for å lykkes på kjøkkenet :-)

La oss bare få det sagt, spillet er utgitt til PC, Mac, og Nintendo Switch. Jeg valgte sistnevnte, og la meg bare si: Dette er et perfekt spill for Switch, det kan nytes i såkalte bitesizes om du ønsker, og med sin distinkte art-style er det heller ikke så voldsomt krevende å levere god kvalitet for den lille switchen, eller den BLYTUNGE SWITCHEN da, som vår egen Hedemann ville sagt. Spillet kjører krem både i håndholdt og docked, og er null problem å navigere med joy-cons eller med pro controller.

Så litt om historien, og jeg ønsker som vanlig å spoile minst mulig. D hele handler Guybrush, som nok en gang skal vende tilbake til Monkey Island, for å kanskje denne gangen FAKTISK finne ut hva selve THE SECRET of Monkey Island er. Beklageligvis er en viss zombiepirat vi kjenner godt, LeChuck også i gang med å samle sitt crew for gjøre nøyaktig det samme.

Det blir kjære gjensyn med kjente karakterer. Voice actingen og dialogen er som vanlig svært god, jeg tar meg selv i å både humre og gapskratte flere ganger i løpet av de ca ni timene jeg brukte på spillet. Det er litt kort, men med to forskjellige vanskelighetsgrader, en enklere, og en som er tradisjonell Monkey Island-hard, samt forskjellige avgjørelser som kan påvirke utfall, kan man nok tyne endel flere timer ut av spillet. Det anbefales sterkt å spille på hard. Du har også en magisk hintbok som kan hjelpe deg om du står bom fast, den gir deg gradvis flere hint om du ønsker det. Jeg brukte den ikke en eneste gang. Det stemmer - det var selvskryt du hørte der. Ikke snikskryt engang! Beint fram: "Jeg er god i Monkey Island-spill generelt"  var det jeg prøvde å si.

...eller revisorbesøk hos Bjørn Dæhlie, som det heter på norsk.

Hvis ikke du er det, har du altså en bok med hint. Og det kan være lurt, for på hard er det mange innfløkte og absurde løsninger du må finne frem til i puzzles, og flere av dem fikk meg til å le og riste på hodet. Jeg synes likevel det til tider var pittelitt for in your face hva en del av løsningene var, noe som gjorde det litt fetchquestete til tider for min del, selv uten hintboka. Det er også endel backtracking etterhvert, og frem og tilbake mellom locations som jeg ikke digga veldig, men det er aldri direkte kjedelig. Og med humoren i bånn, og en herlig, til tider meta, selvbevissthet rundt spillmekanismer og serien generelt var neste latter aldri langt unna.

Du lurer kanskje også på om du trenger å ha spilt de andre fem foregående Monkey Island-spillene før du plukker opp dette, og svaret på det er nei. I starten kan du velge å bla i en scrapbook som elegant forteller deg det du trenger å vite om tidligere spill. Men: det er absolutt en del gøy som vil gå deg hus forbi om du ikke har spilt de tidligere spillene, så har du tid, er de tidligere titlene tidløse og fantastiske de også. Hvorfor ikke kjøre et marathon?

Christiano Ronaldo har også fått en rolle i Return to Monkey Island.

Return to Monkey Island er et estetisk nydelig klassisk eventyr I en sjanger elsket av mange inkludert denne fyren. Jeg kan ikke si annet enn at jeg koste meg stort. Spillet koster i skrivende stund rundt 250 spenn og jeg kommer nok til å spille det igjen engang, men føler meg for øyeblikket ferdig med det. Det er ikke perfekt, jeg kunne kanskje også ønsket meg noooooe mer variasjon i gameplay, nooooen flere overraskelser, men alt i alt er jeg svært underholdt. Også den deilige musikken da dere? Hæ? Nydelig lyd for dine ører tvers gjennom.

Jeg gir spillet 80 av 100 grusomme Gabriels ankere i sanden, og avslutter som jeg begynte denne anmeldelsen med en legendarisk temasang og en oppfordring om å spille dette om du er en Swashbuckler av den gamle skolen!

Drink up me hearties, YOHO!

80/100