Tiny Witch

13 sep. 2023

Witch, please.

Det var en gang en liten heks, som ikke gadd å lese kontrakter hun måtte signere. Hun hadde alltid hatt lyst til å drive en liten magisk butikk, og en dag gikk endelig hennes drøm i oppfyllelse. Det var bare dette med kontrakten, den gadd hun jo ikke å lese! Der sto det nemlig at nå var hun fanget i butikken helt til hun klarte å tjene nok penger til å slippe fri.

Dette er historien om den lille heksa i spillet Tiny Witch. Du spiller heksa, som i løpet av 10 dager med både dag- og nattskift må jobbe for å gjøre kundene fornøyde. Butikken din har et magisk grunnstoff, som kokes og kan deretter bli omgjort i en morter. Forskjellige kombinasjoner gir forskjellige produkter som kundene ønsker seg. Etter hvert som du jobber skift, lærer du deg flere oppskrifter og må kjøpe nytt utstyr. Kundene som kommer inn, er ikke enkle å blidgjøre. Noen velger å angripe deg når de blir for utålmodige. Andre er stinne av gryn!

Noen må utlyse hekseskuddpremie på Tiny Witch.

Med pengene du tjener underveis kan du kjøpe deg artefakter eller kjæledyr som gir deg fordeler. Dette kan absolutt være en fordel når de forskjellige banene har sine egne utfordringer. For eksempel, har butikken i ørkenen synkehull! Det er forresten 4 forskjellige butikker du må jobbe deg gjennom, før du har runnet spillet. Hver med sine egne utfordringer og oppskrifter.

Tiny Witch er et stressende spill. Det renner inn kunder hele tiden, den ene mer utålmodig og kravstor enn den andre. Som den flinke piken jeg er, prøvde jeg desperat å gjøre alle fornøyd, siden dette ofte er et krav i andre lignende spill. Hvis du har lyst til å spille dette spillet, slutt å lese denne anmeldelsen nå. Spoiler Alert. Ding ding!

Cluet er nemlig: Du trenger ikke gjøre alle glade, ikke i det hele tatt. Du trenger ikke lage de produktene som krever mest tid. Bare lag det som passer seg, prioriter de rike kundene, ta det med ro. Det er et spill som er lagt opp til å stresse, men du kan fint få mer enn nok penger inn i kassa uten å prøve så hardt.

Kjeft a.

Jeg liker egentlig veldig godt spill med oppsett slik som i Tiny Witch. Jeg digger PlateUp!, Overcooked, Mereks Market og så videre… Men det er en essensiell ingrediens de har glemt(?) å putte i denne gryta: Nemlig muligheten til å spille sammen. Etter å ha spilt dette spillet i et kvarter var det innlysende for meg at jeg ikke skjønner hvorfor man skal spille dette spillet alene. Det er ikke vanskelig, det har altfor liten utvikling, det er ikke veldig underholdende i seg selv.

For meg er det samarbeidselementet som skaper gleden i slike spill. Spillet i seg selv kan være ganske enkelt utformet, men det legger til rette for en sosial opplevelse. Jeg må allikevel si at selv med en co-op funksjon hadde Tiny Witch vært langt fra perfekt i mine øyne, ettersom spillet som tidligere nevnt har for liten progresjon og har for lav vanskelighetsgrad.

Kort oppsummert er Tiny Witch en butikksimulator som prøver å overbevise deg om at det er verdt å stresse selv når kravene er ganske lave. Med en flerspillerfunksjon kunne det vært en ålreit opplevelse, men enn så lenge er det veldig skuffende.

15/100