Two Point Campus

31 aug. 2022

Kom til poenget.

Som mange andre har også jeg et kjært minne om Theme Hospital. Spillet der man måtte mestre strategien for å holde det tullete sykehuset gående. Når Two Point nå har laget «Campus», er spørsmålet: Har de holdt hodet over vannet, eller har de fått vannhode?

Two Point Campus er et strategispill, der du skal bygge og drifte et universitet. Du må stadig møte nye behov fra kravstore elever, utvide staben og øke kvaliteten på undervisningstilbudet for å nå dine karrieremål. Spillet har flere Campus du skal ta over, med nye utfordringer og økende vanskelighetsgrad.

But I'm a creep // I'm a weirdo // What the hell am I doin' here? // I don't belong here

Først prøvde jeg å spille Two point Campus på Switch. Denne spillopplevelsen gir jeg 2/100 points. Jeg skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt har tenkt at det er en god idè. På PC derimot, ble dette en helt annen spillopplevelse. Det er lett å komme inn i spillet og forstå mekanismene, spesielt hvis man har spilt Theme hospital eller Two Point Hospital fra før. Via objectives og unlocking blir spillet og mulighetene kontinuerlig større. Jeg opplevde ingen problemer med å kjøre spillet, og grafikken er på ingen måte imponerende men passer godt til denne type spillopplevelse.

Hvert campus tar litt tid å runde til tre stjerner, og spillet tviholder i hånda di leeeenge. Spillet blir aldri vanskelig, og det er først på fjerde campus at jeg får litt følelsen av frilek. Jeg var ikke på noe tidspunkt redd for å tape, for tutorialhånda holder så hardt og lenge at lekeplassen aldri blir farlig.

Som bestyrer på campus må man ta mange hensyn. Elevene er sultne, tissetrengte, kjeder seg, fryser, er forelska, trenger privatlærere og liker en viss estetisk standard. Da jeg hadde kommet litt inn i campus nr fem i rekka, kjente jeg at "nå holder det". Gameplayet handlet stadig om å bygge de samme rommene om og om igjen, smekke de fulle av plakater, en håndspritdispenser, en radiator, søppelkasse og den obligatoriske planta i hjørnet som vaktmesteren stadig må skvette litt vann på. Det føltes repetitivt og jeg klarte ikke finne motivasjonen til å fortsette.

Det er alltid helt rått(e) på sommerfesten i Steins Skadedyrkontroll.

En viktig del av arven fra Theme Hospital er humor. I Two Point Campus har de noen gode ordspill her og der, men det er langt opp til standarden satt av sin forgjenger. Two Point Campus er underholdende - en stund. Men innen de tør å la spilleren få leve litt farlig, ble i alle fall jeg lei av både å begynne på nytt og de repetitive oppgavene. Neste gang plukker jeg nok heller opp Theme Hospital igjen.

Kort oppsummert gir jeg Two Point middels måloppnåelse for deres «Campus». Det er underholdende en stund, men det mangler litt egenart og føles repetitivt. 50/100 epler fra denne læreren!

50/100